Randsfjordfärjan är Norges äldsta bilfärja och den nu 70 år gamla dieseldrivna båten kommer under 2021 att ersättas med den mer miljövänliga elfärjan ”Elrond”.
Den nya färjan byggdes upp i sin helhet i Nederländerna, innan den delades upp i mindre kollin och transporterades till Norge. Väl där var det Kynningsrud Nordic Cranes uppgift att transportera delarna till ”slutstationen” på Hadeland. Även om transporten från A till B är enkel i teorin är det mycket som måste planeras när så stora delar ska fraktas. Skrovet på Elrond är till exempel 40 meter långt och väger runt 150 ton. Sådana transporter kräver mycket speciella lösningar och måste göras på natten. För detta projekt var vi tvungna att bygga en Nicolas-trailer med 18 axlar plus en 5-axlad bil. Dessutom transporterades det hela 13 laster med diverse utrustning.
På Ormsundkaia i Oslo lossade vi delarna från båten med två 250-tons mobilkranar och placerade dem upp på transportfordonen, härifrån fortsatte sedan resan hela vägen till Røykenvik där båten skulle monteras. En 350 tons och en 500 tons kran var redo när transporten kom och kranarna lyfte delarna i vattnet. En besättning från det nederländska företaget som byggde färjan stod redo och började montera den så snart det första av de två skroven på katamaranen sattes i vattnet.
-Det är ett stort jobb och mycket planering som krävs för att få ett sådant jobb att gå smärtfritt, säger projektledaren Thor Ørebekk.
-Utöver allt som har med oss att göra finns det också många åskådare på plats och det är också något man måste ta hänsyn till, fortsätter han.
Redan kl. 04.30 natten till torsdag den 12 augusti var det runt 50 åskådare som ville se transporten och antalet fördubblades framöver morgonen när de första delarna sattes i vattnet.
-Vi är strålande nöjda med jobbet. Förutom några små utmaningar här och där gick allt som planerat, säger VD Eirik Kynningsrud som också var på plats under torsdagsmorgonen.