Glädjen är att vara til nytta!

Vi köper fastigheter och säljer förtroende

Dålig marknad ger möjligheter. Nu har vi chansen, säger Olof, som är optimistisk i en tuff nedgångsperiod.

Han anser att valet att fokusera på rätt läge är viktigt. – Göteborgsregionen går bra. Det händer otroligt mycket och det skapas många nya arbetstillfällen. Förhoppningsvis blir efterfrågan ännu större när marknaden vänder och kommer igång igen. Det pågår även stora investeringar i infrastrukturen, vilket kommer bidra till utvecklingen. Vår strategi är att satsa på Göteborgsregionen. Många företag köper projekt långt bort. Det gör inte vi. Hälften av det som byggs i Västsverige byggs i Göteborgsområdet.

Fira milstolpar

– Vi är få personer i företaget. Det är endast Marcus Gyllestål, Boldi Kisch och jag. Om vi ska få effekt av vårt arbete behöver vi koncentrera insatserna geografiskt. På sikt är målet att bli fler, men då måste vi ha en marknad för nyproduktion som fungerar. Det kommer att bli några tuffa år, men på sikt är jag positiv, säger Olof.

tre kontorsanställda män ler nöjda till kameran. Framför dem finns tulpaner.

Olof Olausson, Boldi Kisch och Marcus Gyllestål.

Han är en tålmodig och målmedveten man, vilket kommer väl till pass i den här branschen. Han drivs av glädjen i att skapa och utveckla, att vara en del av samhällsutvecklingen. Det är långa processer, med många milstolpar att fira på vägen.
– När vi gör en markaffär, när kommunen påbörjar en detaljplan eller när vi säljstartar ett projekt, säger han.

medelåldrande man med grön tröja och glasögon spälar curong

Namnet till hjälp

Perioder med nedgång kan också användas till något positivt.

– Vi på Kynningsrud Bostäder ska inge förtroende. De välkända gröna kranarna har tillsammans med de andra bolagen i koncernen och även Kynningsrud Prefab (Kynningsruds tidigare affärsområde) bidragit till att ge koncernen ett bra rykte. Kynningsrud är kända för att stå för vad de säger, berättar Olof.

bild på en strandpromenad nära till havet i Kungsbacka, Åsa

Här i Åsa i Kungsbacka planerar Kynningsrud Bostäder bostadsprojekt.

Känslomässigt

När Olof började på Kynningsrud i december 2020 och Kynningsrud Bostäder startades, var bostadsmarknaden het. Konkurrensen om marken var hård och priset på mark drevs upp till rekordnivåer.

medelåldrande man med glasögon ler mot kameran

– Vi hade svårt att bjuda lika mycket som konkurrenterna. Kalkylerna gick inte ihop med så höga markpriser som krävdes vilket innebar att vi inte vann några budgivningar.
Det stod klart för Olof och kollegorna att det inte fanns någon framgång att hämta i att konkurrera om det som kom ut på öppna marknaden.
– Vi föredrar att hitta säljarna själva genom nätverk och hårt arbete. I princip alla affärer vi har genomfört är exklusiva. Vi har träffat tomtägare, diskuterat med dem och kommit överens, förklarar han.

– Varför gör inte alla så, om det är bättre?

Ljushårig kvinna med långt hår sitter framför pc'n och intervjuar objektet på ett kontor med gröna växter.

Eva Kynningsrud Dobbing intervjuar Olof.

– Det är inte enkelt. Det gäller att hitta de goda idéerna, kontakta ägarna på ett bra sätt, få igång en dialog. Som sagt så handlar mycket om förtroende. Förtroende för att vi gör ett bra jobb och att markägaren får rätt betalt. Ofta är det mycket känslor inblandade, det blir känslosamt för ägarna som ibland ägt marken i generationer, säger Olof.

Vi vill vara stolta

Kvalitet i det som byggs är viktigt. Visst måste vi arbeta hårt och målmedvetet för att hålla kostnaderna nere. Men det får inte ske på bekostnad av slutresultatet.

– Vi vill bidra till en gynnsam samhällsutveckling och att fler får möjlighet att hitta en ny bostad. Vi vill skapa bra och vackra byggnader. Inte bara för människorna som i huset, utan även för närområdet och den globala miljön. Som ett led i detta har vi beslutat att de bostäder vi låter uppföra skall vara Svanenmärkta.

två kvinnor och en man ler mot kameran i en selfie

Olof poserade villigt på en selfie efter intervjun. Här tillsammans med journalisten Eva Kynningsrud Dobbing (v) och kommunikations- och marknadschef på Kynningsrud, Ann-Christin Folmer.

Glädje

– Jag känner mig glad när vi lyckas, när vi åstadkommer något tillsammans. Delad glädje över ett lyckat slutresultat känns bra, säger han.
Men det finns mycket som gör Olof glad. Till exempel döttrarna Elina och Saga, som går i sin pappas fotspår och studerar på Chalmers tekniska högskola. De uppfriskande promenaderna vid havet eller i skogen tillsammans med hans fru Manisha. Eller att slå chefen i padel.
– Det är kortvarig glädje, men det är fortfarande glädje, säger Olof med ett leende.

Vi antar att chefen Pål Kynningsrud antar utmaningen. Det är en utmaning han nog ställer upp på, men det är möjligt att det blir känslosamt. Man ska inte underskatta tävlingsinstinkten.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få uppdateringar och nyheter direkt i din inkorg.