Glädjen är att vara til nytta!

Moderniserar marknadsföringen och kommunikationen

Vårt samhälle är tveklöst mer fragmenterat och oöversiktligt idag än det var för några år sedan. Tidigare var det absolut lättare att ha kontroll över kundresan och påverka kunderna på särskilda sätt. Digitaliseringen har gett oss helt nya och spännande utmaningar – och möjligheter.

Till exempel hade IKEA med sina fysiska varuhus full kontroll över kunderna från det att de klev in genom huvudentrén och styrdes genom vissa kategorier och rum där lockelserna stod på rad. Nu faller däremot kunderna bokstavligt talat “in genom taket” och rakt in i badrumsavdelningen. Inte fysiskt, utan via digitala kanaler till IKEA:s badrumsavdelning på nätet. Detta kräver att vi har ett helt annat förhållningssätt till våra kunder än tidigare.

Vilja till förändring

Det råder ingen tvekan om att vårt samhälle håller på att förändras. Digitalisering och AI-teknik är inte längre science fiction, utan en verklighet vi måste förhålla oss till och skapa värde utifrån. Den tid vi lägger på sociala medier och andra digitala kanaler tar upp en så pass stor del av vår vardag att integriteten måste regleras på global skala. Dessutom är världen vi lever i lite mer osäker och instabil idag, än den var för bara några år sedan. Å ena sidan uppstår nya möjligheter och spännande innovationer som skapar arbetsplatser som inte fanns tidigare, samtidigt som arbetsplatser som vi tar för givet försvinner i takt med att företagens ekonomiska läge försämras.

Nytänkande

Detta betyder dock inte att det bara är negativt för samhället att vi upplever tuffa tider. Det är ofta när vi är mitt uppe i en krävande period som nytänkandet och förändringsviljan visar sig som starkast. Detta har pandemin visat oss under de senaste åren. Att vi alla nu kan arbeta mer effektivt i digitala möten via exempelvis Teams ska pandemin ha en stor del av äran för. Vi var tvungna att lära oss interagera på nya sätt, och det fysiska mötet var inte längre lika avgörande för en överenskommelse. Under en utmanande period klarade vi som samhälle av att förändra vårt sätt att kommunicera på jämfört med före pandemin. Detta har lett till flera intressanta förändringar i vår digitala vardag. Det är numera helt vanligt att signera dokument digitalt, skicka pengar digitalt till varandra på några sekunder, prata med kollegor, vänner och familj digitalt och beställa mat direkt hem till dörren digitalt. Detta var möjligt långt innan pandemin inträffade, men nu har det blivit en självklarhet i det samhälle vi lever i och legitimt för alla.

I kombination med nyskapande teknik och nya tankesätt uppstår nya marknader, och helt nya möjligheter dyker upp på grund av att vi måste förändras. Innovation och omställning har nog aldrig varit viktigare än vad det är idag, och detta leder till att många företag gör både nödvändiga och innovativa förändringar inom sina organisationer, vilket påverkar det samhälle vi är en del av.

Vi måste anpassa oss

Vi på Nordic Crane måste därför kunna ställa om från en bransch till en annan och från en typ av kund till en annan. De som behövde ett lyft igår, kanske inte är desamma som behöver ett imorgon. De som behövde en typ av lösning igår, kanske behöver en helt annan typ av lösning imorgon. Det är verkligheten som vår nya grund för marknadsföring och kommunikation ska hjälpa oss att förmedla. Vi måste hitta våra unika historier och berätta vad vi kan hjälpa till med. Våra kunder och samarbetspartners ska få veta att vi tänker smart, att vi tänker annorlunda och att vi har förmågan att förändra oss i takt med spännande samhällsutveckling.

Alla kanaler är viktiga

I takt med att samhället förändras runt omkring oss förändras också vårt sätt att konsumera information, vilket i sin tur förändrar vårt sätt att kommunicera med varandra. På många sätt var marknadsföring och kommunikation mycket enklare förr, som i exemplet med IKEA i början av den här artikeln. Idag måste man vara smartare, mer flexibel och inte minst uppdaterad på alla typer av kanaler, såväl nya som etablerade. På Nordic Crane måste vi kunna ge alla våra följare i sociala medier innehåll som engagerar, vi måste se till att fylla vår webbplats med relevant innehåll och vi måste kunna ta ägarskap över nya kanaler som talar till nya målgrupper. Således är alla kanaler viktiga, men det är samspelet mellan kanalerna som är avgörande för vår synlighet och vilket intryck våra målgrupper får av oss.

Historieberättande är nyckeln

Som en effektiv och smart gemensam nämnare inom alla kanaler kommer historieberättandet in i bilden. Historieberättande har vi hållit på med sedan tidernas begynnelse. Men det är hur vi använder historieberättandet som ett marknadsförings- och kommunikationsverktyg som är nytt och annorlunda. Historieberättande handlar inte bara om att sälja produkter som det gjorde tidigare, utan att ta med våra kunder på en resa i vår värld. En resa som berättar varför du ska välja oss och inte våra konkurrenter, varför du ska jobba hos oss och inte någon annanstans. Det är här historieberättandet har sin största kraft och är avgörande för att lyckas i dagens digitaliserade samhälle.

Historieberättande är nyckeln i modern marknadsföring och ger våra kunder och intressenter en jämn ström av information om allt från hur det är att arbeta hos oss, till varför du ska välja oss för ditt företags kommande projekt. Historieberättandet ska vara genuint, och det ska visa upp ett brett spektrum av vår kultur, vårt sätt att arbeta på och våra värderingar. Ärlighet, lojalitet och entusiasm ska vara hörnstenarna i vårt historieberättande. Vi som jobbar på Nordic Crane ska verkligen kunna förstå att vi är privilegierade som får känna att det arbete vi utför dagligen är meningsfullt och att vi faktiskt bidrar till att utveckla och modernisera samhället omkring oss.

Ny grund för marknadsföring och kommunikation på Nordic Crane

Magnus Kristiansen – CMO i Nordic Crane

Som ny marknads- och kommunikationschef på Nordic Crane har jag mycket att lära mig om vår bransch och vårt sätt att arbeta. Men tack vare bra kollegor som gärna delar med sig av sin unika kunskap med mig har jag redan lärt mig en hel del. Ett stort tack till alla er som gör mitt arbete lärorikt och intressant. Detta bidrar till att skapa en bra grund för vår marknadsföring och kommunikation, såväl internt som externt. Arbetet med en ny solid grund för marknadsföring och kommunikation för Nordic Crane är i full gång.

Jag ser fram emot vägen framåt i en spännande tid tillsammans med alla kompetenta medarbetare på Nordic Crane och i Kynningsrudgruppen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få uppdateringar och nyheter direkt i din inkorg.